Keje Gomen? Keje Swasta?

Zaman dulu, ramai yang kata xnak keje ngan gomen. Mana taknya, keje gomen pada masa tu gaji sikit je berbanding ngan keje swasta. Keje swasta ni memang ramai yang suka sebab gaji hujung bulan banyak.. Lagi pun keje swasta ni banyak OT dan starting basic gaji pun tinggi compare ngan keje gomen...

Tapi,....tu dulu la.. Sekarang ni ramai yang berebut-rebut nk keje ngan gomen.. Sebabnya, zaman sekarang ni ekonomi dunia kita xdapat nk jangka.. Kalau apa yang aku tau, ekonomi global ni akan bertukar setiap 10 tahun.. At that time, sape2 yang keje swasta ni akan merasainya sebab OT kena cut, makan gaji basic je hujung bulan.. Kalau gaji basic sudah tinggi xpelah kan... Kalau yang baru masuk keje, memang cukup2 makan jelah hujung bulan.. Aku pun sempat kerja dalam sektor swasta ni selama 2 tahun.. Dan kebetulan masa tu ekonomi tengah gawat (2007).. Rezeki masa tu apply la kerja ngan gomen.. Alhamdulillah la dapat kerja..

Satu perkara je aku nk kongsikan walaupun sikit.. Aku memang suka meluahkan perasaan, sebab lahir bulan terang kot (xde kena mengena langsungkan)....Berkenaan ngan gaji la.. Dulu masa aku kerja swasta (kilang la especially nya), jawatan non exec ni kebiasaanya memang boleh OT... Lepastu OT plak memang xde limit... Kerja pada masa 12 jam sehari, cuti 2 hari je.. 

**Normally pengiraannya kerja wajib 8 jam dan OT wajib 4 jam... Kalau kerja sebulan anggaran 24 hari, (4 x 24 = 96 jam)...senang2 je dapat OT.. Lepastu kalau off day plak lain kiranya.. Amik la 2nd off day tu 12 jam, paling tidak pun sebulan dapat 3 kali 12 jam (da 36 jam OT).. Pastu 1st off amik 8 jam je untuk 3 kali sebulan (8 x 3 = 24 jam OT).. Total kt situ je da ada 156 jam OT sebulan.. Kalau di darab minimum sejam RM 10, da dapat RM 1560... **



Tapi, terpulang pada individu masing2 la kan nk OT ke xnk kn...kadang2 pikir memang macam xde life la...Asyik kerja je 24 jam... Apa yang penting kita dapat patternkan gaji kita untuk bulan tu.. Biasanya kalau nk pakai duit lebih bulan depan, kena rajin OT la kan...senang je calculationnya..

Pada yang kerja gomen plak, memang dapat gaji basic dan elaun wajib jela (COLA, ETKA, Rumah)...so, depa xdpt nk tambah pendapatan pada hujung bulan unless kalau sesekali tu ada yang buat OT lepas masa opis (tapi memang jarang lah)..kena lah bersyukur kan compare ngan yang masih belum ada kerja lagi..

Tapinya, ada gak kelebihan yang keje gomen ni dapat... Ramai yang keje gomen mengadu gaji hujung bulan xcukup compare to keje swasta..(termasuk aku gak..hahhaha)...Orang swasta ni ramai yang kaya2... Just imagine lah, keje gomen ni apa yang xdpt keistimewaan.. Paling ketara masa pencen, bila kita xkerja pun dapat gaji lagi..Kalau kerja swasta, depa dapat duit collection masa keje dulu je (KWSP)... Kalau abis duit tu, abis la kalau xpandai nk manage..Kalau keje gomen, smpai anak bini masih dapat pencen kita kalau kita dah xde... Kn kelebihan gak tu...Selain dari tu memang banyak lagi yang org gomen dapat compare to swasta...so, memang la ada kelebihan dan kekurangan dalam kerjaya ni...Cuma kita kena pandai mengatur masa depan kita je.. Dan yang paling penting, kita bersyukur dengan apa yang kita ada dan dikurniakan kepada kita oleh Yang Maha Esa.. Sekadar berkongsi pendapat pada rakan2 semua...Wassalam..


#gajikecil
#syukurselalu
#rezekidimana2

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to " "

Catat Ulasan